piątek, 14 sierpnia 2015

Zamiast Jaguara będzie Panda? Produkcja może wrócić do Tychów


Włoski koncern Fiat Chrysler Automobiles może już za miesiąc ogłosić powrót produkcji Fiata Panda do Tychów – informuje „Rzeczpospolita”. W tym tygodniu Polska straciła szansę na otworzenie fabryki Jaguara nad Wisłą.

„Rzeczpospolita” przypomina, że produkowane w Pomigliano d'Arco pod Neapolem małe auto jest jednym z europejskich bestsellerów. Od początku roku do końca lipca sprzedano 101 tys. egzemplarzy tych samochodów.

Już była

Wcześniej dwie generacje Pandy budowane były w Tychach. Od 2003 do końca 2012 z taśmy produkcyjnej zjechało ponad 2,15 mln aut. Mimo to władze firmy podjęły wówczas decyzję o przeniesieniu montażu, bo produkowane nad Wisłą samochody nie mogłyby spełnić zmieniających się przepisów homologacyjnych. Aby utrzymać produkcję koncern musiałby ponieść wielomilionowe nakłady inwestycyjne. Zamiast tego wolał przenieść linię montażową Pandy do Włoch.

Dla Polski może to być jakieś pocieszenie po niedoszłej inwestycji Jaguara. We wtorek koncern Jaguar Land Rover poinformował, że wybuduje zakład produkcyjny na Słowacji, a nie w Polsce. Producent ma zainwestować 1 mld funtów w nowy zakład, który według wstępnych planów ma produkować do 300 tys. samochodów rocznie, począwszy od 2018 roku.

Kolejny inwestor?

Nowa fabryka ma znaleźć się w czwartym największym mieście kraju, położonej 100 kilometrów na wschód od Bratysławy, Nitrze. Będzie to pierwsza fabryka Jaguara Land Rovera w Europie poza Wielką Brytanią. Brytyjska firma motoryzacyjna należy do indyjskiej grupy TATA.

Janusz Piechociński, szef resortu gospodarki, który wcześniej zapowiadał sprowadzenie do Polski "dużej inwestycji motoryzacyjnej" stwierdził w TVN24 Biznes i Świat, że nasz rząd nie mógł spełnić oczekiwań Jaguara, bo to byłoby "irracjonalne". Piechociński dodał teł, że nadal prowadzi negocjacje z "dużym inwestorem z pierwszej światowej spółki".

"Puls Biznesu" pisał niedawno, że w rekordowym 2009 r. tyska fabryka Fiata wyprodukowała ponad 600 tys. aut; w ubiegłym roku blisko 314 tys., wobec 295,7 tys. rok wcześniej. Mimo redukcji, na którą wpłynęło m.in. zaprzestanie produkcji w Tychach modelu panda classic, zakład pozostaje największym producentem samochodów osobowych w Polsce i jedną z największych fabryk koncernu.

Źródło: tvn24.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz