W Tychach trwa budowa dwóch czterokondygnacyjnych parkingów typu "park & ride", które mają zachęcić kierowców do zostawienia samochodów i przesiadki do pociągu. Obydwa parkingi pomieszczą około 350 samochodów. Wszystko w ramach projektu, jaki Tychy realizują wspólnie z Tramwajami Śląskimi i który dofinansowany jest ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Tyska część projektu zakłada budowę dwóch parkingów wielopoziomowych. Jeden powstaje obok głównego dworca kolejowego i będzie to parking naziemny. Gotowe są już fundamenty obiektu i rampy zjazdowej. Wcześniej jednak specjalne kolumny żwirowe zostały wtłoczone w ziemię, po to by wzmocnić podłoże. Teren, na jakim powstaje inwestycja, zawierał bowiem warstwy organiczne, co mogło mieć wpływ na konstrukcję. Ponadto ruszyła budowa nasypów drogi pożarowej i na ukończeniu jest zbrojenie słupów podtrzymujących pierwszą kondygnację. W dalszym etapie prac wszystkie słupy zostaną zalane betonem.
W niewielkiej odległości od parkingu budowany jest nowy układ drogowy. Pętla autobusowa przy dworcu PKP zostanie całkowicie przebudowana. Powstanie tam sześć równoległych stanowisk dla komunikacji miejskiej, lokalnej i dalekobieżnej. Na części placu ułożono już podbudowę asfaltową. Ponadto na skrzyżowaniu ulic Andersa i Asnyka budowane jest rondo, które będzie obsługiwać dojazd do pętli. Połowa ronda została przykryta asfaltem, a przed zimą powinna być gotowa druga część. Wiele zależy jednak od pogody. Podbudowę asfaltową ułożono także na odcinkach ulicy Andersa i Asnyka. W rejonie prac obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu - odbywa się on wahadłowo przy zawężeniu do jednego pasa i steruje nim sygnalizacja świetlna.
Budowa kolejnego parkingu trwa obok stacji Tychy Lodowisko. Będzie on sięgał 15 metrów w głąb ziemi. Realizowany jest w technologii ścian szczelinowych, co oznacza, że najpierw powstają ściany obiektu. Ten etap jest już za nami - ściany parkingu zostały zabite na głębokość 33 metrów od poziomu terenu. Teraz wydobywana jest ziemia. Miejscowo wykop osiągnął już poziom -9 m, a do końca roku wykonawca deklaruje, że przesunie się do poziomu -15m. Jednocześnie przy wydobywaniu ziemi trwa wzmacnianie ścian. W tym celu wykorzystywane są specjalne kotwy i stalowe rozpory.
Wykonawcą inwestycji wartej prawie 53,5 mln zł netto jest hiszpańska firma Aldesa Construcciones S.A. Pierwotnie zadanie miało zakończyć się w czerwcu 2014, a obecny termin to koniec 2014. Powodem tej zmiany jest zima - ta miniona i ta nadchodząca. W tym roku sezon zimowy trwał wyjątkowo długo, co wstrzymało kluczowe prace aż do kwietnia. Właśnie tych trzech miesięcy zabrakło, by zamknąć pewne roboty przed zbliżającą się zimą - nie będą one kontynuowane z uwagi na cykl technologiczny. Z tego wynikają trzy kolejne miesiące wstrzymania prac, co w sumie przekłada się na przesunięcie terminu realizacji do 18 grudnia 2014.
Źródło: MZUiM Tychy
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz