W Tychach planowane jest wdrożenie Inteligentnego Systemu Zarządzania i Sterowania Ruchem, który usprawni komunikację w mieście, poprawi bezpieczeństwo, a także możliwość bezpośredniego sterowania ruchem. Aby poznać opinię mieszkańców zapadła decyzja o uruchomieniu konsultacji społecznych.
25 stycznia 2016 r. ruszyły konsultacje społeczne dla projektu ITS Tychy. Potrwają do 12 lutego 2016 r. W tym czasie przyjmowane są uwagi i opinie dotyczące projektu. Można je zgłaszać bezpośrednio w siedzibie MZUIM w Tychach przy ul. Budowlanych 59 (II piętro), drogą korespondencji tradycyjnej i elektronicznej (its.sekretariat@mzuim.tychy.pl ), lub za pomocą formularza . Wszystkie niezbędne informacje o systemie ITS Tychy zostały opublikowane na stronie internetowej its.mzuim.tychy.pl. Z materiałami zapoznać się można także w siedzibie Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach w godzinach urzędowania jednostki. Dodatkowo 28 stycznia i 4 lutego br. w godzinach od 9:00 do 16:00 będzie można spotkać się z koordynatorem projektu, celem omówienia ewentualnych wątpliwości i zagadnień.
System ITS - co to jest?
W ramach projektu ITS Tychy (ang. ITS - Intelligent Transportation Systems) powstanie system sterowania i monitorowania ruchem drogowym, którym zostanie objętych blisko 40 skrzyżowań w mieście - większość z nich ma być całkowicie przebudowana. Na ulicach pojawią się m.in. stacje pomiarowe warunków atmosferycznych, stacje pomiaru zanieczyszczeń i poziomu hałasu, a także dynamiczne tablice parkingowe, które będą wskazywały poziom napełnienia parkingów. Wprowadzone zostaną także znaki o zmiennej treści, informujące uczestników ruchu o występujących niebezpieczeństwach i utrudnieniach na drogach. Znacznie usprawni się też proces ważenia pojazdów. Pomiar będzie możliwy w ruchu, bez konieczności zatrzymania lub redukcji prędkości samochodów. Dzięki temu rozwiązaniu zmniejszy się degradacja sieci drogowej, co ma miejsce zwłaszcza w wyniku nielegalnych przejazdów pojazdów ponadnormatywnych. Najistotniejsze jest jednak to, że ITS znacząco wpłynie na poprawę funkcjonowania komunikacji zbiorowej. Ruch autobusów i trolejbusów będzie na bieżąco śledzony na e-mapach. W razie opóźnienia system będzie mógł zareagować bardzo szybko, wprowadzając priorytet przejazdu dla tych pojazdów na wybranych skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. Wszystko po to, by usprawnić komunikację w mieście i zwiększyć bezpieczeństwo na tyskich drogach. Sercem całego systemu ITS będzie Centrum Sterowania Ruchem (CSR). Tam gromadzone będą bieżące informacje o sytuacji ruchowej w mieście oraz podejmowane decyzje o pracy poszczególnych podsystemów i urządzeń.
System ITS - wypowiedz się!
System ITS jest jednym ze sztandarowych projektów, jakie w najbliższych latach mają zostać zrealizowane w Tychach. To ogromne przedsięwzięcie, dlatego nim zapadnie decyzja o jego ostatecznym kształcie, ważne jest, by poznać opinie mieszkańców, partnerów oraz społeczności lokalnych. Czym są konsultacje społeczne? To forma dialogu, którą prowadzi urząd z mieszkańcami, by zasięgnąć ich opinii w ważnych kwestiach.
System ITS - konsultacje krok po kroku
KROK 1 Konsultacje społeczne w planowaniu projektu systemu ITS rozpoczynają się 25 stycznia 2016 i będą trwały do 12 lutego 2016. W tym czasie przyjmowane są uwagi i opinie dotyczące projektu. Można je zgłaszać bezpośrednio w siedzibie MZUIM w Tychach przy ul. Budowlanych 59 (II piętro), drogą korespondencji tradycyjnej i elektronicznej (its.sekretariat@mzuim.tychy.pl), lub za pomocą formularza kontaktowego.
KROK 2 Zebrane uwagi i opinie zostaną poddane ocenie przez powołany do tego celu zespół. Zespół sformułuje rekomendacje dotyczące zebranych w trakcie konsultacji uwag i opinii i przedstawi je do decyzji Prezydentowi Miasta Tychy.
KROK 3 Na podstawie rekomendacji zatwierdzonych przez Prezydenta Miasta Tychy, zostanie opracowane sprawozdanie z przebiegu i wyników konsultacji. Publikacja sprawozdania nastąpi na stronie internetowej MZUiM i w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Tychy i BIP MZUiM do 29 lutego 2016 r.
Konsultacje społeczne prowadzone będą na obszarze Miasta Tychy i uznaje się je za ważne bez względu na liczbę osób i podmiotów biorących w nich udział.
Więcej informacji o konsultacjach społecznych znajdziesz tutaj tutaj.
Architektura systemu (schemat + opis)
Przedsięwzięcie będzie realizowane w latach 2017-2020. Zaplanowano pozyskanie dotacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 4.5. niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie (poddziałanie 4.5.1.Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie - ZIT) Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.
Źródło: umtychy.pl
******************************************************************************************************************
Zachęcam wszystkich, aby wzięli udział w tych konsultacjach oraz by zgłaszali również miejsca ich zdaniem niebezpieczne czy też mało funkcjonalne pomimo, iż nie wszystkie są wskazane do przebudowy (szkoda, że konsultacje nie zaczęły się przed wytypowaniem konkretnych miejsc).
Ja ze swojej strony zgłaszam 3 skrzyżowania (poniżej), ale takich miejsc w naszym mieście jest na pewno zdecydowanie więcej.
Ja ze swojej strony zgłaszam 3 skrzyżowania (poniżej), ale takich miejsc w naszym mieście jest na pewno zdecydowanie więcej.
1. KATOWICKA-ZWIERZYNIECKA - kto bywa w tym rejonie wie, jaki problem mają osoby próbujące wyjechać ze Zwierzynieckiej w lewo (w stronę centrum). W szczycie trzeba być sprytnym, żeby stamtąd wyjechać. Trochę dziwne, że miasto nie wymusiło korzystniejszego rozwiązanie na Biedronce, która się tam wybudowała w zeszłym roku. Zwłaszcza, że są tam (na Katowickiej) światła. Niestety czerwone zapala się tylko wtedy, gdy chce przejść pieszy - wówczas jest to wybawienie dla chcących wyjechać ze Zwierzynieckiej.
2. Skrzyżowanie CZARNECKIEGO-BIELSKA-CYGANERII - to również skrzyżowanie, które do bezpiecznych nie należy. Zdarza się, iż na środku Bielskiej (na wysokości pasa zieleni) stoją po trzy pojazdy, oczywiście każdy z innym zamiarem a wówczas niewiele trzeba, by doszło do kolizji. W przeszłości niejednokrotnie dochodziło tam do wypadków - w tym do potrąceń pieszych.
3. Skrzyżowanie ulic HLONDA – BOCHEŃSKIEGO – BOCZNA to kolejne skrzyżowanie, gdzie co jakiś czas dochodzi do niebezpiecznych sytuacji. Często mają tu również miejsce kolizje i wypadki. Może warto by się zastanowić nad poprawieniem bezpieczeństwa w tym miejscu? Tu w przeciwieństwie do ulicy Towarowej mogłyby wystarczyć kosmetyczne zmiany (temat tego skrzyżowania poruszałem akurat na blogu kilka dni temu).
Niestety skrzyżowań 1 i 3 nie ma na liście skrzyżowań do przebudowy więc rychłe poprawienie ich funkcjonalności i bezpieczeństwa raczej nie nastąpi...
Niestety skrzyżowań 1 i 3 nie ma na liście skrzyżowań do przebudowy więc rychłe poprawienie ich funkcjonalności i bezpieczeństwa raczej nie nastąpi...
tychymyopinions
Popieram wyjazd ze Zwierzynieckiej BEZNADZIEJNY!
OdpowiedzUsuń